Com teletrabajar i no morir en l'intent
El Govern ha declarat l'estat d'alarma. L'emergència sanitària provocada pel COVID-19, comunament conegut com coronavirus, ha canviat per complet la nostra situació laboral. Donades les circumstàncies, per a molts, el teletreball serà la manera que els permetrà continuar amb l'activitat de la seva empresa aprofitant així, les plataformes digitals.
A causa de la falta de costum de molts treballadors, ja que és la primera vegada que teletrabajan, s'estan trobant amb dificultats a l'hora de gestionar aquest teletreball, com no disposar de taules d'oficina o cadira d'oficina, passem a enumerar-les, a realitzar alguna puntualització i basant-nos en la nostra experiència en el teletreball a indicar algun consell per a solucionar-lo
• Problema: S'indicava fa un mes, i les últimes dades després de més de sis setmanes de confinament corroboren, que la jornada laboral dels espanyols que treballen des de casa ha augmentat en dues hores. No és cap estimació subjectiva, sinó que es basa en el mesurament del temps de connexió a les VPN (la xarxa privada virtual que connecta amb l'empresa). Es treballa més i es comença abans.
• Creiem: que aquest augment de connexió també és pel fet que estem connectats, però alhora estem barrejant accions que no són laborals, com pot ser atendre els fills, bugades, preparació de menjars etc…
• Solució: Hem de tenir un horari igual que el que tenim quan treballem en una oficina. És a dir, si treballem 8 hores presencialment, hem de complir les mateixes teletrabajando, però l'avantatge és que les podem ajustar a les nostres necessitats diàries, per exemple, començar a les 7 per a a les 10 per a fer bugada i atendre els nens continuar a les 11,30 fins a la 1,30, parar i preparar el menjar fins a les 3, continuar treballant fins a les 6 i ja finalitza la jornada laboral de 8 hores. Aquest seria un exemple entre milers per a realitzar una jornada laboral de 8 hores compaginada amb el dia a dia de la quarantena. Tenir clar com organitzar el dia és el més important ja que les improvisacions no són gens bones.
• Problema: Segons un estudi realitzat, la majoria de les persones que aquest teletreball per primera vegada, sent la necessitat d'estar disponible laboralment tot el temps, com si estiguessin en el treball escalfant la cadira, i que aquesta disponibilitat a temps complet els genera ansietat.
• Creiem: Que no és un problema del teletreball, sinó d'actitud del treballador, que es pensa que per estar més hores “connectat” demostra més la seva implicació amb l'empresa, és la mateixa situació que el típic empleat que passa més hores en el seu lloc de treball de les quals deu, ja que així sembla que fa més coses.
• Solució: Disposar d'una agenda on marqui l'horari de cada dia en funció del volum de treball i de les millors hores per a realitzar-lo és fonamental, per exemple, si tindré 4 reunions virtuals a la tarda, perquè deixo més lliure el matí per a compaginar amb altres tasques familiars, de compra o de neteja.
En el pròxim articulo continuarem detallant els principals problemes i solucions del teletreball, així com els cabios que sofriran les oficines en mobiliari d'oficina. Així com la necessitat d'equipar els habitatges amb despatx professionals, amb la seva cadira ergonòmica d'oficina, o una bona connexió a internet.