Basant-nos en els 20 anys d'experiència dissenyant i equipant oficines, us donem totes les claus per a configurar el lloc de treball, segons les característiques de cada activitat, amb els equips i mobiliari d'oficina indispensables.
Abans de realitzar el projecte de distribució dels espais, del mobiliari d'oficines és necessari estudiar les estructures internes de l'empresa i consultar amb els empleats i a la direcció com són les seves necessitats, tant a nivell personal com de col·lectiu. A més, la planificació espacial comporta una anàlisi de les tasques i de la seva importància per als objectius de la companyia, així com l'anàlisi de la situació externa a l'empresa i com pugui afectar a ella, com la pandèmia que estem vivint ara amb el covid19.
Opcions de disseny
El disseny ha canviat molt al llarg del temps. Avui dia, les estructures han de promoure la cooperació i la comunicació, però alhora salvaguardar la seguretat dels treballadors al possible contagi del covid19 i a futures malalties, per això és important que tant el disseny com la distribució dels llocs de treball guardi l'equilibri perfecte entre: cooperació, seguretat, polivalència i per descomptat estètica.
L'intercanvi de coneixement és cada vegada més important. Per tant, les estructures han de ser més canviants i adaptar-se a la manera de treballar de les empreses, orientant-se més a projectes. Les instal·lacions alternatives i els nous conceptes d'arquitectura, color i disseny han arribat per a satisfer aquesta demanda, en substitució dels sistemes tradicionals.
Un altre aspecte que influeix en el disseny ha estat la irrupció de la tecnologia (i del COVID-19) que ha impulsat el teletreball. Avui dia, no tots els empleats passen cinc dies a la setmana en el seu escriptori ja que molts realitzen Home Office, la qual cosa es tradueix en llocs vacants que generen costos fàcilment evitables. Una possible solució seria l'ús compartit d'escriptoris, la qual cosa es coneix com a llit calent en l'argot nàutic, perquè en l'oficina es tracta que ningú té assignat una taula d'oficina ni una cadira d'oficina, sinó que cada treballador pot asseure's en el lloc de treball que més li convingui, en funció del treball que realitzar o del company amb el qual hagi de treballar. Per a realitzés aquest tipus de manera de treballar l'única exigència és que tot el mobiliari d'oficina sigui el més regulable i polivalent possible, perquè es pot adaptar els diferents usuaris que poden utilitzar-lo, per exemple, la cadira d'oficina ha de ser ergonòmica 100% perquè es pugui adaptar a la peculiaritat de cada usuari.
Existeixen diferents formats d'oficines.
1. OFICINES INDIVIDUALS
Abans de realitzar el projecte de distribució dels espais, del mobiliari d'oficines és necessari estudiar les estructures internes de l'empresa i consultar amb els empleats i a la direcció com són les seves necessitats, tant a nivell personal com de col·lectiu. A més, la planificació espacial comporta una anàlisi de les tasques i de la seva importància per als objectius de la companyia, així com l'anàlisi de la situació externa a l'empresa i com pugui afectar a ella, com la pandèmia que estem vivint ara amb el covid19.
Opcions de disseny
El disseny ha canviat molt al llarg del temps. Avui dia, les estructures han de promoure la cooperació i la comunicació, però alhora salvaguardar la seguretat dels treballadors al possible contagi del covid19 i a futures malalties, per això és important que tant el disseny com la distribució dels llocs de treball guardi l'equilibri perfecte entre: cooperació, seguretat, polivalència i per descomptat estètica.
L'intercanvi de coneixement és cada vegada més important. Per tant, les estructures han de ser més canviants i adaptar-se a la manera de treballar de les empreses, orientant-se més a projectes. Les instal·lacions alternatives i els nous conceptes d'arquitectura, color i disseny han arribat per a satisfer aquesta demanda, en substitució dels sistemes tradicionals.
Un altre aspecte que influeix en el disseny ha estat la irrupció de la tecnologia (i del COVID-19) que ha impulsat el teletreball. Avui dia, no tots els empleats passen cinc dies a la setmana en el seu escriptori ja que molts realitzen Home Office, la qual cosa es tradueix en llocs vacants que generen costos fàcilment evitables. Una possible solució seria l'ús compartit d'escriptoris, la qual cosa es coneix com a llit calent en l'argot nàutic, perquè en l'oficina es tracta que ningú té assignat una taula d'oficina ni una cadira d'oficina, sinó que cada treballador pot asseure's en el lloc de treball que més li convingui, en funció del treball que realitzar o del company amb el qual hagi de treballar. Per a realitzés aquest tipus de manera de treballar l'única exigència és que tot el mobiliari d'oficina sigui el més regulable i polivalent possible, perquè es pot adaptar els diferents usuaris que poden utilitzar-lo, per exemple, la cadira d'oficina ha de ser ergonòmica 100% perquè es pugui adaptar a la peculiaritat de cada usuari.
Existeixen diferents formats d'oficines.
1. OFICINES INDIVIDUALS
Oficines Individuals
És probable que sigui el format més clàssic. Va tenir vigència durant el segle passat i part de la primera dècada del segle XXI. En la seva majoria, es tracta d'espais pensats per a un o dos empleats. Les àrees es divideixen de manera que els llocs se situïn al llarg de passadissos centrals i estrets per a no malgastar espai. Aquest tipus de distribucions avui dia aquesta obsoleta, ja que la majoria dels treballs es realitzen de manera col·laborativa, encara que continuen existint treballs individualitzats que necessiten aquest tipus de distribucions.
AVANTATGES:
Permet treballar sense interrupcions.
La decoració podria dissenyar-se d'acord amb els desitjos individuals de cada treballador i, per tant, promou el benestar.
El lloc individual ofereix tota la tranquil·litat necessària per a fer tasques en les quals es requereixi una gran capacitat de concentració.
DESAVANTATGES:
Consumeixen moltíssim espai i, per tant, suposen majors costos de manteniment i en les circumstàncies actuals de teletreball es desaprofiten els espais i els costos es disparen, amb el que la rendibilitat del preu del m² s'incrementa.
La grandària és un problema. Van ser construïdes en l'era anterior a les noves tecnologies, per la qual cosa no solen oferir suficient lloc per a les tecnologies d'informació i comunicació actuals. El resultat és un lloc estret amb poc lloc per a la lliure circulació, amb el que es fa difícil implantar el distanciament social per a evitar i prevenir els contagis.
La comunicació ha de ser laboriosament organitzada. El treball entre equips o projectes és molt complicat perquè les persones estan separades, amb el que o es disposa de sala per a les reunions de projecte o el treball en equip es fa impossible.
En temps d'estructures corporatives canviants, les instal·lacions de grandària fixa ofereixen poca flexibilitat.
Solen tenir passadissos llargs i foscos contradient la necessitat de transparència que requereixen els empleats.
2. OFICINES OBERTES (OPEN SPACES)