Con el teletrabajo a cuestas
Continuem amb l'article anterior explicant les adaptacions de les empreses a la nova normalitat i al període vacacional.
No hi ha àrea d'especialització que no pugui implementar aquesta fórmula de treball, encara que sigui parcialment. Ni tan sols les agències de publicitat, tradicionalment rendides a les necessitats i condicionants dels seus clients. “L'opció ja s'havia posat en marxa en l'agència per a facilitar la conciliació i augmentar la productivitat fa temps”, assegura el director adjunt de Axicom, Javier Fraile. Per això per a ells el trasllat del treball a casa i ara a la segona residència no els ha retardat en res. Frare es connecta cada dia des de Liáns (Oleiros), en la costa de la Corunya. Fins a setembre podrà treballar des de qualsevol lloc i a partir d'aquí, s'oferiran fórmules per a combinar el treball presencial amb el remot.
Fa uns mesos pocs haurien apostat perquè una televisió pogués, en menys de dues setmanes emetre i inventar-se programes de qualitat des de casa. Movistar+ va facilitar equip i materials a tots els empleats, ja anessin periodistes, realitzadors, muntadors o qualsevol altra funció. Fins i tot s'han renovat contractes en remot, “una cosa insòlita”, resumeix Alex Martínez Roig, director de continguts de Movistar+. “S'ha perdut la por al teletreball. Si ens organitzem bé, que el treballador estigui en l'espai de treball físicament és irrellevant”. Aquesta crisi, en la seva opinió, ha ajudat a accelerar canvis necessaris. “Sense el virus hauríem trigat cinc anys a estar on estem; hauríem anat a poc a poc, debatent-lo tot molt més”.
A més de l'agilitat i el múscul financer (i en el cas de Telefónica, ser una signatura de telecomunicacions) també ha definit l'èxit del treball en remot de les companyies la comunicació interna, que brinda proximitat i dóna seguretat als empleats i que és una cosa que, no obstant això, segons l'informe de Genetikomm, s'ha revelat millorable per al 41% de les empreses. “Si una empresa es comunica de manera adequada, et dóna confiança i et demostra que li importes, et tranquil·litzes i respons”, assegura Francisco Javier Riloba, cap de mitjans de producció en la plataforma televisiva.
Igual que ell, la resta d'entrevistats coincideixen que l'empatia dels seus superiors ha repercutit positivament sobre el seu rendiment. I que aquests temps han enfortit la convivència entre companys, malgrat la distància. “Des del punt de vista humà, els equips s'han fet més sòlids, solidaris i còmplices; hi havia més sensació de control del treball”, assegura Martínez Roig. Així mateix, moltes companyies han demostrat als seus treballadors l'interès pel seu benestar; en Lilly, per exemple, han facilitat formació contínua i programes de salut com a ioga, pilates i mindfulness.
Per descomptat aquestes empreses no han oblidat remodelar les oficines i adaptar-les a la nova realitat perquè una vegada acabat aquest període estival es pugui compaginar el teletreball amb el presencial. Entre les mesures adoptades per les empreses estan la incorporació de taquilles d'oficina, perquè cada treballador pugui tenir les seves pertinences aïllades, la incorporació de mampares d'oficines de metacrilat entre llocs de treball, mobiliari de col·lectivitats amb materials anti-bacteris i virus per a facilitar la neteja de zones comunes.
En DesignBcn estem al servei de l'empresa i treballadors per a equipar i actualitzar les oficines o zones de treball en la llar a la nova normalitat.