que fem, que farem i que podríem fer
Estem atents a les recomanacions d'experts i organitzacions líders, som conscients de la importància de mirar a l'horitzó pròxim, a mitjà termini i llunyà de la volta al treball. Per a moltes organitzacions això succeirà per fases i diferirà en funció del país.
Ara Serà la primera onada amb algunes persones fins i tot teletrabajando. Planificar per a ara, significa adaptar el mobiliari d'oficina ràpidament seguint les directrius governamentals i de sentit comú que inclouen barreres físiques, distanciament, neteja, etc.
Futur Pròxim En aquest moment, les organitzacions han d'estar preparades per a rebre a la majoria dels treballadors. Basant-nos en el que hem après per mitjà de la nostra experiència, en aquesta fase les organitzacions poden començar a reconfigurar els seus espais de treball. Això implicarà nous dissenys i canvis amb solucions que asseguraran el benestar en el llarg termini, per això és recomanable abans que arribi aquesta fase comptar amb l'assessorament professional d'una empresa de disseny d'oficines perquè ens assessorin de les mesures que podem implementar per a protegir del contagi als nostres treballadors.
Futur llunyà Els espais de treball requeriran reinvenció a mesura que les evidències científiques i les tecnologies ofereixin noves solucions. Els paradigmes de planificació del passat estaven principalment basats en densitat i costos, és a dir el que costava el m² segons la quantitat de mobiliari d'oficina que podríem ficar. A partir d'ara hauran de basar-se també en la capacitat d'adaptar-se fàcilment a la disrupció econòmica, climatològica i sanitària. L'oficina reinventada haurà d'estar dissenyada amb un major compromís en el benestar de les persones, reconeixent que el seu estat físic, psicològic i cognitiu estan intrínsicamente unit a la seva seguretat. Com, per exemple implementar distància social entre les taules d'oficina, disposar de cadira ergonòmic d'oficina amb teixits anti bacteris i anti virus, purificadors d'aire, mampares d'oficina mòbils que permetin una redistribució de l'espai de manera ràpida, taquilles d'oficina que permetin als usuaris deixar el calçat i els objectes que vinguin del carrer…
Ara: Adaptar
Per a mantenir les organitzacions funcionant a la seva capacitat mitjana, la majoria necessitaran anar incorporant als seus treballadors en onades. Molts voldran que torni el 50% i hauran d'adaptar els seus espais ràpidament utilitzant el sentit comú i les directrius governamentals perquè no es propagui el virus.
Aquestes mesures inclouen:
• Reduir la densitat per a permetre la distància física, caldrà considerar llevar algunes cadires d'oficina i separar taula d'oficina. En els bench és preferible intercalar llocs per a no tenir persones cara a cara o en defecte d'això disposar de mampares d'oficines de metacrilat entre llocs.
• Canviar la geometria, reorganitzar els llocs de manera que no estiguin en un format lineal, per exemple, girant els llocs 90 graus perquè no hi hagi persones enfrontades.
• Incloure Divisions quan és impossible separar els llocs, es fa necessari afegir divisions front, al costat i darrere de les persones. Cal cobrir l'altura mínima i han de ser de fàcil neteja.
• Mobilitat En comptes de que moltes persones puguin usar un mateix lloc al llarg del dia, oferir ús de llocs per dies. Reforça la neteja del lloc pels usuaris. D'aquesta manera desinfectes 1 vegada a l'entrada d'un nou usuari i no cada vegada que un usuari nou entra a aquest nou lloc de treball.
• Espais de socialització Els sofàs han d'estar destinats per a un sol ús per a permetre la distància entre persones. Les butaques han de moure's per a permetre la regla dels 2m. Les taules i els llums han de netejar-se sovint pels usuaris, no sols per les persones de neteja. Conscienciar als usuaris que per la seva seguretat han de netejar cada objecte nou amb el qual vagin a interactuar, així com l'extrema neteja de mans mitjançant gel hidroalcohólico o amb sabó.
• Treball des de casa, tornar a l'oficina en onades redueix la densitat i facilita el distanciament. Però també suposa que moltes persones treballaran des de casa durant molt de temps. Per això és important que comptin amb solucions ergonòmiques que no l'afecti a la llarga en el seu benestar. És a dir, és important poder treballar en una cadira ergonòmica d'oficina i disposar d'una taula d'oficina que compleixin amb les normatives de seguretat, per a evitar futures lesions d'esquena.
• Comunicar clarament, identifica els llocs que queden tancats a l'ús i pinta fletxes en el sòl per a marcar el sentit per l'oficina de manera que les persones no es creuin en els passadissos. En definitiva crear un mapa d'ús i de per on transitar en l'oficina per a evitar el contacte amb altres treballadors.
• Reunions més petites, estableix protocols per a determinar el nombre de persones que poden estar en una reunió en espais tancats i la resta de les persones que entrin en la reunió per vídeo anomenada.
• Neteja freqüent, fes visible la neteja de manera que els treballadors estiguin segurs que s'estan prenent suficients mesures. Fes que les tovalloletes i el gel de mans estiguin accessibles per a tots ja que aquesta en tots nosaltres la responsabilitat de desinfectar el material, així com les nostres pròpies mans.
• Les màscares es converteixen en la norma, en molts països és obligatori portar-la, però si en el teu no ho és, assegura que tothom la porta en l'oficina. I assegura que tothom sap com utilitzar-la.
En aquest article hem explicat l'ara, en el pròxim ens centrarem en el futur pròxim.