Del passat al present
En aquest article veurem les principals forces que acceleren aquest canvi tan important per als treballadors.
El lloc i la manera de treballar han canviat. Els ràpids avanços de la tecnologia permeten a les persones treballar des de qualsevol lloc, a qualsevol hora. Resulta evident que el vell paradigma: una persona treballant de forma gairebé exclusiva en un únic espai de treball, no s'ajusta a les formes en què es treballa avui dia. (mampares d'oficina mòbils i sòls tècnics que faciliten la mobilitat)
El canvi al treball creatiu. La pressió per competir i fer créixer el negoci van desplaçar l'interès de les empreses cap a un treball més creatiu i que promou la innovació dels equips. Molts espais de treball tenen com a prioritat la creació d'espais per a col·laborar. (mobiliari de col·lectivitats, polivalent, per a fomentar el treball col·laboratiu)
La guerra per a atreure i retenir als millors. Els treballadors amb les cobejades habilitats laborals del segle XXI, aquells que poden ajudar les organitzacions a créixer i innovar, són un bé escàs. Amb freqüència es decanten per organitzacions que ofereixen el treball més significatiu i les millors condicions laborals, rebutjant qualsevol treball que els faci sentir-se com un engranatge més en la roda de la indústria. Això és vàlid tant per a atreure a nous treballadors com per a retenir als ja existents. (Mobiliari d'oficina amb les màximes prestacions per a reconfortar al treballador).
Falta de compromís dels treballadors. determinar que els treballadors amb un menor compromís eren també els que estaven menys satisfets amb el seu entorn de treball, que indicaven no tenir el grau de control necessari per a decidir on i com treballar. Els espais de treball concebuts amb una decidida orientació cap a la rigidesa no donen poder a les persones. Això genera una crisi per a aquelles organitzacions que han de ser àgils i resistents. (tant les cadires d'oficines com les taules d'oficines han de ser 100% polivalent per a fomentar el treball en equip)
La promesa de la tecnologia. La tecnologia ha suposat una revolució per a l'oficina. Les persones estan acostumades a tecnologies que els ajudin a conduir millor, a gestionar de manera remota els seus electrodomèstics, a caminar més, a asseure's més recte o relacionar-se més amb amics i familiars. Després vénen a oficines en les quals les tecnologies es proporcionen principalment en ordinadors de sobretaula o dispositius mòbils i en les quals a ningú se li ha ocorregut integrar-les en l'entorn físic per a millorar la jornada laboral. No obstant això, quan la tecnologia s'integra de manera intel·ligent en les parets, el sòl i el mobiliari, permet complir amb la promesa de centrar l'experiència laboral en les persones (visita Tecnologia que millora el benestar de les persones).
La reacció anticorporativa
En convergir totes aquestes forces, tant les persones com les seves organitzacions s'adonen que una cosa fonamental ha de canviar. «És com un ecosistema. Els organismes evolucionen en un ecosistema per la pressió sobre l'ordre establert. «I en el cas de l'oficina, es produeix una «reacció anti corporativa» perquè el terme «corporatiu» implica que l'espai ha estat creat per al benefici de l'organització, i no de les persones. Aquesta reacció posa pressió sobre el sistema perquè aquest canviï. El desafiament per al disseny és satisfer les necessitats del negoci al mateix temps que serveix a les necessitats de les persones.»
Una connexió emocional
Per a donar resposta a la reacció anti-corporativa, algunes organitzacions han passat del mobiliari d'oficina al mobiliari domèstic en un esforç per crear una major informalitat, un major suport emocional i una imatge exclusiva. Avui dia les empreses, i especialment les startups, «busquen coses que durin el que els seus lloguers, que són cada vegada més curts, per això des de DesignBcn apostem per equipar les oficines com si fossin espais efimeros. Però també es produeixen concessions pragmàtiques en termes de sostenibilitat: els productes dissenyats per a ús residencial i menys intensiu no suporten les exigències de l'espai de treball, i amb una menor vida útil i un menor component de reciclabilidad, acaben més aviat en l'abocador.
Observant a les startups, les organitzacions també estan estudiant dissenyar les seves oficines amb espais totalment diàfans per a transmetre una major transparència. No obstant això, amb això es passa per alt la necessitat bàsica humana de solitud i privacitat que contribueix al benestar, tant emocional com cognitiu. «En un entorn de treball enterament obert puc sentir l'espai, però em falta privacitat», assenyala Smith.
Per això no existeix un projecte d'interiorisme comú per a totes les empreses, ni un equipament integral d'oficina màgic que satisfaci a qualsevol empresa. En DesignBcn apostem per un estudi personalitzat tant de les necessitats de l'empresa com la dels seus treballadors, ja sigui per a una reforma d'oficina com per a un projecte integral d'oficines, nosaltres estudiem a fons totes les circumstàncies per a donar un projecte personalitzat.