A on anem?
Implantar el teletreball ha estat una salvació per a la majoria de les empreses espanyoles, però aquest teletreball en gran part dels casos ha estat molt precari, ja que la majoria dels treballadors no té les seves cases preparades, ni un espai equipat amb una taula d'oficina ni una bona cadira d'oficina, però moltes empreses s'han adonat que teletrabajar és una solució que ve per a quedar-se, ja que per fi s'estan donant compte que amb el teletreball es concilia millor la vida familiar i laboral, es contamina menys, ja que evitem desplaçament i una sèrie de millores en la vida dels treballadors que es nota en el rendiment laboral.
Una de les solucions que s'estan plantejat les empreses per a afavoreixes el teletreball és equipar al treballador perquè pugui treballar des de casa com si fora en l'oficina, comprant cadira ergonòmica d'oficina, equips portàtils, mobiliari d'oficina que s'adapti a l'espai que disposi el treballar. Les empreses que no aporten res per a ajudar obliguen els seus treballadors obliguen a aquests a optar per mobiliari econòmic d´oficina per a equipar les seves zones de treball.
Tots aquests canvis impactaran en el mercat de les oficines, una entrevista realitzada a Alejandro Bermúdez, CEO d'Atles Real Estigues Analytics, “espero una parada de la demanda de grans oficines” després de la crisi del covid-19 i creu que les empreses optaran per espais més petits i flexibles.
Fins fa poc, el teletreball era una opció que només usaven regularment els autònoms, unes certes pimes i col·lectius de treballadors molt puntuals. No obstant això, arran de la ràpida expansió del covid-19, prop del 80% de les empreses espanyoles han hagut d'implementar solucions de teletreball per a mantenir el seu nivell d'activitat durant el confinament, segons un Estudi publicat pel Banc d'Espanya a mitjan maig.
Les dades publicades pel propi BdE assenyalen que aquestes mesures han agafat al mercat laboral espanyol a contrapié, ja que en 2018 menys del 8% dels treballadors declarava treballar des del seu domicili, una dada per sota de la mitjana europea (13,5%) i lluny d'altres països com França i Països Baixos (20% i 38% respectivament). A més, l'estadística espanyola no ha variat en els últims anys, havent augmentat menys de 2 punts percentuals des de 2009 malgrat la millora contínua de la tecnologia disponible.
El covid-19 ens portarà canvis de mentalitat que ens obligaran a revisar el plantejament de la inversió tradicional en oficines. La suma de teletreball i l'augment de superfície necessària per a cada treballador en les oficines pot ser una combinació que faci que moltes empreses es decantin per reduir-les al màxim i mantenir-les simplement com una cosa representativa i per a reunions puntuals, el mobiliari d'oficina també canviarà, ja que s'adaptarà a diferents usuaris, sent l'ergonomia una de les seves fonamentals qualitats, per descomptat la polivalència serà un altre aspecte fonamental, prenent protagonisme el mobiliari de col·lectivitats, ja que pot servir tant de zona de relax, com d'office com de zona de treball.
Bermúdez explica que “segons els nostres estudis fins ara el mercat d'oficines no estava lligat a cicles econòmics, però la naturalesa d'aquesta crisi és diferent i esperem una parada brusca en la demanda de grans oficines. No és que tothom vagi a treballar des de la seva casa, és que la demanda d'espai s'atomitzarà a espais d'oficines petits i més flexibles, a vegades sol·licitats per les empreses i altres pels propis treballadors”. No obstant això, afirma que és difícil quantificar ara mateix aquesta caiguda de demanda de grans oficines: “La situació és imprevisible ara mateix, no hi ha comparables històrics a aquesta crisi, i és impossible estimar de manera precisa una xifra de caiguda en la demanda”, ja que realment ningú saps com evolucionar en el mercat, la qual cosa si és segur és que canviarà!
En el pròxim articulo continuarem parlant de la nova realitat i de com des de DesigBcn podem col·laborar per a millor aquesta situació.