No desaparecen, pero se tienen que adaptar a los nuevos tiempos.
El primer executiu de Facebook, Mark Zuckerberg, anunciava fa poc que la meitat dels seus empleats treballessin de manera permanent des de les seves cases, durant la dècada vinent. Això vol dir que haurem d'adaptar els nostres habitatges a oficines, disposant d'una habitació a manera de despatx, amb la nostra taula d'oficina, la nostra cadira d'oficines. S'aveïnen canvis, i no sols en la seu de Califòrnia sinó en totes les empresa tant grans com petites ja que . “Més del 85% dels empleats vol un model mixt entre el teletreball i la volta a l'oficina”, segons una enquesta realitzada per Savills Aguirre Newman. “L'augment del teletreball no equival directament a un descens de la demanda d'espais d'oficines. Existeix una infinitat de factors addicionals, com la densitat, la rendibilitat financera, la productivitat i la tecnologia”, explica Ignacio Sobrino, director d'oficines de JLL España.
Ara bé, les mesures de distanciament social —fins que existeixi tractament o bovina— i l'èxit de treball remot, estan obligant les empreses a replantejar-se les seves necessitats d'espai futures. El reinicialitzo forçós arriba a l'oficina. “El 51% de les companyies europees afirmen estar plantejant-se noves estratègies de lluites contra el covid19, el 43% en el cas de les espanyoles”, segons una enquesta entre més de mil usuaris de 34 països realitzada per la consultora Knight Frank. No els queda una altra. “Les empreses de disseny d'oficines i de reformes d'oficines estimen que la majoria de les oficines només poden acomodar amb seguretat a entre el 25% i el 40% del personal”, indica Mark Callender, responsable de recerca de Real Estigues en Schroders. Encara que les companyies esperaran fins al cap de l'estiu per a prendre decisions a curt i mitjà termini, ja valoren la metamorfosi de l'oficina que, més aviat que tard, haurà de ser híbrida, flexible i saludable. Avui dia, sembla ser l'única cura per a fer front a un món i a una economia pandèmiques i en crisi.
Gairebé un terç de les empreses europees està considerant com fer que els seus empleats puguin treballar més prop dels seus habitatges, segons Knight Frank. Una possibilitat, que no l'única, són les oficines satèl·lits, una tendència mundial que s'obre pas i que implica obrir petits locals pròxims als llocs on viu el personal per a descomprimir la densitat de l'oficina i solucionar els problemes que pugui generar el teletreball. “Perquè el lloc de treball s'adapti a la vida dels seus empleats i no al contrari, les corporacions tendiran a adoptar estratègies hubandspoke, és a dir, mantenir les seves oficines centrals a les ciutats a manera de caserna general en paral·lel a oficines satèl·lit en les àrees residencials on viuen els seus treballadors”, descriu Iñigo Enrich, conseller director de CBRE España i director de la divisió d'oficines de la consultora. Aquestes oficines s'equiparan amb mobiliari econòmic d'oficina i funcional, ja que s'usarà puntualment quan no es pugui teletrabajar i no es tingui la necessitat d'anar a la central. Per descomptat el mobiliari de col·lectivitats serà fonamental per la seva polivalència, ja que aquesta oficina ha de ser 100% polivalent.
Aquesta primera part de l'article hem explicat al situació que s'aquesta vivint en les empresa devido al covid19, en el pròxim article continuarem parlant sobre com afecta la distribució dels llocs de treball, a com es treballarà i on treballarem.