L'oficina que ve
El Covid a donat un gir radical a l'hora d'entendre les oficines i ha fet adaptar-se a les empreses per a poder donar als seus treballadors totes les mesures de seguretat i poder compaginar el Home office amb el presencial.
Poder compaginar aquestes dues maneres de treballar ha resultat a vegades treball de funambulista, ja que moltes empreses no estaven preparades per al teletreball i s'han hagut d'adaptar a marxes forçades per a no perdre el tren de la competitivitat en aquests moments tan convulsos.
Les primeres mesures van ser les mampares de metacrilat entre els llocs de treball a manera de separació interpersonal, després es van intercalar els llocs de treball, ocupant una taula si i l'altra no, implementar en tots els treballadors que acudien a l'empresa a treballar els EPIs, el control de fluxos de persones i el disseny de noves formes de treball en equip, minimitzant el contacte personal però fomentant a l'interactivitat i la sensació de “pertinença” a través de les eines tecnològiques més a mà i disponibles per a la majoria dels usuaris amb una mera connexió a internet.
Les primeres actuacions van ser a manera de prova de les empreses per a saber com es podien adaptar, empreses com DesignBcn vam ser molt importants perquè ajudem a realitzar noves distribucions de mobiliari d'oficina, que dotaven a l'usuari de major seguretat
Actualment ens trobem en un període de reconfiguració, pensant en el disseny i l'organització dels espais de treball més al llarg termini, on es prioritza el benestar amb un equilibri idoni entre funcionalitat i productivitat.
DesignBcn ja estem treballant en la reinvenció dels espais de treball per a cuidant de l'estat físic, psicològic i cognitiu dels treballadors, integrant noves configuracions d'espais, tot això, en paral·lel al desenvolupament de tecnologies específicament dirigides a les noves formes de treball. Treballar a distància amb possibilitat d'interactuar en directe, gairebé com estant reunits en una mateixa sala, compartint arxius, documents i dissenys, amb absoluta seguretat a través de dispositius mòbils molt més versàtils que els actuals. Per això treballem de la mà d'informàtics per a dotar de solucions completes als nostres clients.
El 2021 suposarà, la renovació de tot el parc d'oficines, algunes fins i tot desapareixent i convertint-se en coworkings o en lloc de reunió.
La idea d'oficines en anys anteriors eren despatxos tancats on cada usuari tenia una zona privada que a major estatus en l'empresa era més gran, després es passo a tot el contrari Open Space, només els directors generals disposaven de despatxos tancats, i ara a causa del Covid19 hem de trobar una solució intermèdia.
1. Treballar de manera híbrida aquest 2021
El concepte d'espai obert va sorgir a Alemanya en la dècada dels anys 50. Aquesta tendència ha estat vigent des de llavors, i si bé encara no tenen data de caducitat per la seva eficiència, per les oportunitats que brinda a nivell de treball en equip i col·laboratiu, la lluminositat o per horizontalizar l'organigrama corporatiu, existeixen veus en contra d'un disseny que provoca distraccions, “disconfort” acústic i poca flexibilitat. Amb el que s'havia de trobar una forma híbrida de treballar que pogués satisfer els dos conceptes, el covid ha ajudat a accelerar la cerca d'aquesta solució
En 2020 ja es van presentar espais com a cabines de treball, que són posats de treballs envoltats de mampares acústiques que permeten a l'usuari estar totalment aïllat per a poder concentrar-se sense cap mena de distracció, també van aparèixer les separacions de metacrilat per a evitar la transmissió del covid19.
2. Espais multifuncionals i mobiliari flexible
Antigament cada empleat només realitzava una funció, tenia assignat una tasca la qual havia d'exercir, avui dia una mateixa persona pot realitzar diferents laborals al llarg del seu dia…des d'una presentació o desenvolupament de treball en equip, un treball que requereix silenci i concentració o crides que requereixen certa privacitat.
DesignBcn està creant nous espais flexibles i adaptar-se a cadascuna d'aquestes circumstàncies, obrint i tancant zones de treball i adequant-se a les necessitats concretes del projecte en el qual ens trobem treballant. Encara que pugui semblar difícil, la instal·lació de mampares d'oficines mòbils, mobiliari d'oficina que permeti ser transportat amb facilitat i equipament multifuncional fan que aquestes propostes siguin viables canviant l'estructura i l'organització d'un espai en minuts o fins i tot segons. Un dels punts que potencia el creixement d'una empresa és la seva polivalència, amb el que si podem adaptar la nostra oficina a les necessitats de cada projecte serem més competitius tant en servei com en preu, per això el nostre equip de disseny d'oficines s'acura tant a trobar una distribució que ens permeti canviar en funció de les necessitats de cada moment.
El benestar serà el focus principal, ja no sols per qüestions de salut vinculades al COVID, sinó com un terme molt més ampli i complex amb la finalitat que empleats i en general, els treballadors, es trobin còmodes en el seu entorn.
3. Una estètica híbrida entre el disseny d'una oficina i interiorisme domèstic
Molts treballadors han realitzat part o tota la pandèmia teletrabajando en la seva llar amb els quals s'han acostumat a un disseny Home office, una vegada han hagut de tornar als llocs de treball de les oficines sent que el disseny industrial és frio i prefereixen la sensació de qualitat del disseny Home office
Per això En DesignBcn estem apostant per crear zones o incloure decoració Home office perquè els treballadors es puguin sentir com a casa.
Colors més neutrals, incorporar fustes i materials nobles, comptar amb elements com a sofàs, lounges, zones de relax o àrees més informals on es convidi a descansar o a tenir reunions de tipus creatiu, on qualsevol pugui parar per a prendre un cafè o menjar alguna cosa sense tenir la sensació de fer-lo en un entorn tan fred com un office tradicional dins d'un espai d'oficina.
En les oficines més petites és un repte major poder crear aquests espais per això és important poder comptar amb l'ajuda d'una empresa com Designbcn, amb una experiència de més de 20 anys dissenyant espais de treball, per això podem aplicar la creativitat per a convertir amb relativa facilitat una sala de reunions en una zona de descans o un petit menjador en un habitacle per a vídeo-conferencies, per exemple; però el que és clar és que el 2021 porta amb si la necessitat de disposar d'espais destinats a l'oci, al descans o a trobades més informals entre companys.
4. Eco-Style
Ja des de fa temps la majoria de nosaltres intentem reciclar i tenir una consciència eco-friendly en les nostres llars, però ara cada vegada més s'aquesta implantant en les oficines. La consciència mediambiental ha arribat per a quedar-se, no es tracta d'una moda o d'un corrent, sinó d'una filosofia i manera de vida que afecta a tots els camps de la nostra existència.
Integrar elements naturals en l'espai de treball: plantes, jardins verticals que aportin oxigeno i donin vitalitat a les zones on ens movem. Els aquaris o terrarios amb animals ben cuidats crearan ambients únics, diferenciadors i amb un aire fresc.
El mobiliari d'oficines que oferim compleix amb totes les normatives eco ( 14006, Pefc …) Materials naturals, reciclables o compostos per un alt percentatge de components reciclats. Existeixen desenvolupaments de nous productes o materials que permeten crear mobiliari antibacteriano i que a més són eco-sostenibles.
Mobiliari funcional i versàtil, que pugui adoptar diferents usos i allargar la seva vida útil.
Reutilitzar, reciclar o fins i tot llogar mobiliari amb la finalitat de reduir els costos mediambientals que comporta la fabricació. Per descomptat en tots els projectes d'oficines que duem a terme, intentem reciclar tot el mobiliari possible situant-lo en zones menys visibles.
Dissenyar estades amb ventilació creuada i lluminositat amb la finalitat de promoure el benestar, per descomptat la nostra distribució gira entorn de la llum natura ja que és una font de llum i calor gratuïta que ben aprofitada ens fer estalviar.
Instal·lar equipament per al reciclatge de diferents tipus de materials i crear una mentalitat grupal amb una consciència respectuosa i protectora del medi ambient.
5. La imatge de l'empresa comença per la imatge de les nostres oficines
Els espais de treball són un reflex de les empreses: la seva imatge, la seva forma de treball, la seva filosofia, identitat corporativa i un mirall de com són cuidats els seus treballadors i les persones que donen vida a l'empresa. Per això abans de començar un projecte el nostre tècnic es reuneix amb la propietat per a conèixer la filosofia de treball i el que es vol transmetre als seus clients.
Són nombrosos els estudis que demostren que per a les noves generacions (molt especialment per als millenials), el disseny de l'oficina és un atractiu amb gran pes a l'hora de valorar la incorporació o no a un equip de treball, el salari és només un argument més…però no l'únic factor. A l'hora d'atreure i retenir el talent, comptar amb un bon entorn de treball és una peça clau i molt més definitòria del que es plantejava fa alguns anys.
L'aplicació d'una identitat corporativa es farà no sols amb l'elecció dels colors, la senyalística o el disseny i organització de l'espai, sinó que es tindrà en compte la funcionalitat, el tipus de materials, una orientació al benestar de les persones, a impressionar a clients i visitants i crear un ambient motivador, conciliador i que fomenti la iniciativa, l'ergonomia de les cadires.
Per als treballadors “mòbils” o empreses amb diferents espais a nivell nacional o fins i tot internacional, la possibilitat d'anar a una altra oficina i reconèixer-se en un mateix espai és fonamental, és sentir la pertinença i l'orgull de ser “a la seva casa”.
A partir d'ara, la definició dels espais de treball haurà d'integrar els inputs de departaments com el de màrqueting, recursos humans, compres i direcció.
En DesignBcn ens posem al servei dels nostres clients per a conjuntament crear un espai de treball que faci sentir als treballadors com a casa, que sigui polivalent i a més que sigui rendible.